måndag 23 april 2012

Färgelanda - Valbohem säger nej till nyproduktion

Valbohems VD Leif Eriksson har bråda tider.
I onsdags förra veckan tog sig Leif tid att komma till Riksdagens möte i Järbo och prata om Valbohem och dess framtid.
Leif berättade att han inte var nöjd med företrädaren Bengt Sundholm.  ”Bengt gjorde allt fel och det har kostat mig blod, svett och tårar att få skutan på rätt köl igen. - Men nu, när ni har förmånen att få lyssna på mig här ikväll, kan jag säga att jag har lyckats”.
”- Bengt hade kört ner fastighetsbeståndet i botten och nästan alla kåkar var rivningsmässiga när jag tillträdde. - Men jag har satsat på underhåll och nu är större delen av beståndet som genom ett under – mitt under – i gott skick igen”, förklarade Leif stolt.
Leif menade att underhåll även är framtidens melodi. ”- Bengt förstörde Valbohems goda ekonomi genom att bygga nytt utan att lånefinansiera byggena. - Hade Bengt skött sitt jobb, hade jag haft ännu mer pengar att underhålla för. – Jag tror t.o.m. att jag haft råd att anlita hovnarren”, säger Leif en smula besviket.
”- Bengts tankar på att utveckla monarkin genom nyproduktion var med förlov sagt urbota dumt. I Munkedal är man också urbota dumma och bygger nytt. - Men i Färgelanda är vi inte urbota dumma, eller hur?”, frågade Leif retoriskt.
”- Det finns förresten ingen marknad för nya lägenheter”, fortsätter Leif. ”- Det är bara bidragstagare som är intresserade av nya lägenheter. Alla normala människor vill ha gamla lägenheter som jag underhåller åt dom”.
Leif fick frågan om hur det blir med Bengts Sundholms planer på att bygga ut Ellenö med villaområden och nya lägenheter. ”- Ett helt urbota dumt förslag. – Bengt fattade aldrig att det bara är bidragstagare som efterfrågar såna bostäder”, konstaterade Leif.
Leif fick även frågan om inte Ellenö kan erbjuda attraktiva boenden med pendelavstånd till Uddevalla, som kan attrahera barnfamiljer och andra grupper? ”- Nä, det är som sagt bara bidragstagare som skulle komma hit och det vore ju helt urbota dumt att få hit såna”.
Men utvecklingen av Färgelanda då?
”-Vadå utveckling? – Jag tycker att jag fått till en fruktansvärd utveckling i Valbohem och jag ska fortsätta utveckla Valbohem genom underhåll, underhåll och underhåll. – Nåt annat vore urbota dumt. – Och i Färgelanda vill vi väl inte va som Bengt eller dom i  Munkedal, eller hur?”, avslutade Leif innan han framgångsrikt haltade ut på sina kryckor i den kyliga vårkvällen.
Medelmåttorna (M) hade i sitt valprogram med en utbyggnad av Ellenöområdet som knöt an till Bengt Sundholms planer på nyproduktion. Medelmåttornas ordförande Linda Jansson får frågan hur hon ser på Leif Erikssons besked, att det är urbota dumt att bygga nytt i Ellenö?
”- Jo, ja, jag börjar förstå nu hur urbota dumma vi var, när vi föreslog att bygga nytt. – Det här med att va politiker i ansvarig ställning handlar ju mycket om att anställa rätt personer i ledande befattningar. – Och jag är så glad att vi hittat Leif, som har hjälpt oss inse både att vi är urbota dumma och att vår politik är skadlig för monarkin”, säger Linda allvarligt .
Men om det finns efterfrågan och det saknas lägenheter att hyra ut, ska man då inte bygga nytt?
"- Nä, det vore nog urbota dumt. - Då är det bättre att underhålla det gamla beståndet och kanske göra lägenheterna mindre så att fler får plats. - Då löser vi problemet och kan samtidigt fortsätta underhålla, precis som Leif säger. - Vi måste lyssna på vad Leif vill, det är han som genomför vår handlingskraftiga politik nu", avslutar Linda med klok min.
Färgelanda Monarki

2 kommentarer:

  1. Hur blir det med valöftena moderaterna i Färgelanda? Ni lovade vitt o brett innan valet, nu blir det inget. Varför ser vi så lite av ordförande Linda Jansson föresten? Gömmer sig kanske.

    SvaraRadera
  2. jag har i starka ordalag kritiserat Bengt för sin dåliga förvaltning av valbohem. Nu ser vi att kritiken var befogad och att underhåll var eftersatt.

    OM invånarna börjar inse att företagarklimatet är viktigt för den byggd man bor i kommer också en utveckling att ske och då kommer moderaternas plan på exploatering att förverkligas.

    Men fram till dess kommer kommunen som helhet att gå kräftgång.

    SvaraRadera