fredag 27 april 2012

Färgelanda - Björnligan i Björnhuset vill ha mer honung

Björnligans ledare Arne Hedlund, som också är VD för Mathuset AB, är inte nöjd med kungafamiljens behandling av Björnligan.

Dom är inga djurvänner", konstaterar broder Arne besviket. "- Annat var det när Ulla Börjesson vikarierade som monark, då fick vi allt vi pekade på och behövde aldrig fundera på att skaffa mat själva".

Mathuset har tidigare krävt monarkin på drygt 600 000 riksdaler. Grunden för detta krav var att Björnligan hade ätit honung på krita och att Mathusets hyllor gapade tomma. Honungsräkningen bestreds av kungafamiljen (C, M och KD).

När inte kungafamiljen betalade skickade Björnligan kravet vidare till Kronofogden. Kungfamiljen stod dock på sig och vägrade betala. "- Vi betalar inte Mathusets springnotor", säger monarken Peter Johansson i en kommentar.

När frågan ställdes på sin spets valde dock Björnligan att backa och fullföljde inte kravet till tingsrätten. Arne Hedlund får frågan varför han dragit tillbaka kravet?
"- Det är för tidskrävande", svarar broder Arne.

Men nu har ni ju framställt ett nytt krav på 250 000 riksdaler, det tar väl minst lika mycket tid det?
"- Nej, det här är ett mycket mindre krav, drygt 350 000 mindre, så därför tar det mycket mindre tid att driva och vi har därmed också tid att driva det", förklarar broder Arne ärligt och med sedvanlig logik.

Monarken Peter Johansson vill inte säga hur han ställer sig till det nya kravet innan monarkistyrelsens möte nästa onsdag. "- Vi får se vilka apkonster som hovnarren hittar på", säger monarken. "- Jag har visserligen lovat att hon inte ska få lura mig igen, men man vet aldrig med hovnarren. - Hon kan säga dom mest fantastiska saker ibland, så att man blir helt förvirrad".

Hovnarren Ulla Börjesson har sin uppfattning klar. "- Jag tycker så synd om djuren. - Jag kan inte fatta att kungfamiljen vill behandla våra björnar så här. - Dom är ju världsunika vad gäller honungskonsumtion".

"- Som hovnarr har jag ett stort ansvar för undersåtarnas skattepengar och hade jag fått bestämma själv, hade Björnligan fått sina 600 000 riksdaler för länge sen", säger hovnarren med känsla i rösten.

"- Och det här senaste kravet på 250 000 riksdaler är ju inget att bråka om. - Jag vill återigen påminna om mitt stora ansvar för undersåtarnas skattepengar, när jag starkt förordar att Björnligan ska få sina begärda 250 000. - Det är som sagt inte mycket pengar i dagens läge och jag känner att det inte är bra om det blir en rättslig tvist. - Om man inte är hundra på att man kommer att vinna, finns det ingen anledning att driva vidare ärendet", konstaterar hovnarren.

Men det är väl inte monarkin som driver ärendet, utan Mathuset? Och skulle monarkistyrelsen säga nej till det nya kravet, så är det väl Mathuset som får driva ärendet och inte monarkin?
"- Ja, det tänkte jag inte på. - Men nu tycker jag faktiskt att du driver med mig och det är fult att driva med mig, särskilt som jag nästan är tjänsteman, för då är det ännu fulare", förklarar hovnarren.

Hovnarren får därefter frågan om hon verkligen är helt hundra? "- Jajamän, jag räknade in alla hästarna i stallet innan jag somnade igår", svarar hovnarren utan att blinka.

Färgelanda Monarki

1 kommentar:

  1. Är säker på att det blir Hovnarrens vilja som vinner. Det är säkert hon som har tippsat björnarna om taktiken.
    Nu är det bara för hovnarren att dra sitt skämt:
    "nu när björnarna har varit så snälla och lydiga så att de har avstått från en stor del av maten så kan jag tänka mig ge dem lite ,alltså. Alltså så tycker jag att detta inte är mer än rätt alltå"
    Alliansen som inte vet riktigt vad det handlar om utan endast kan notera att det övergår deras förstånd röstar då för hovnarrens förslag. Att komma med egna förslag fordrar ju att man både förstår och blir eniga.

    SvaraRadera