tisdag 27 mars 2012

Färgelanda - Undersåtar diskuterade brottsvåg

För några dagar sedan skrev vi om den brottsvåg som Högsäter med omnejd drabbats av.

Igår träffades undersåtar i Högsäters bygdegård för att diskutera brottsvågen med Landsfiskaleriet.

Landsfiskalen Christer Olsson var både uppgiven och uppriktig. "- Ni kan glömma hjälp från Landsfiskaleriet", sa landsfiskalen. "- Det finns inga pengar och inga landsfiskaler att tillgå, så ni får klara er själva".

"- Jag och min familj har berövats ett normalt liv", förklarade undersåten och företagaren Iréne Örtengren. Iréne driver campingen vid Ragnerudssjön och har drabbats av inte mindre än fem inbrott på senare tid. "- Jag vet inte ens om jag kan öppna campingen i år", säger Iréne.

I brist på hjälp från Landsfiskaleriet och andra myndigheter kom de i andan nedsablade undersåtarna överens om att bilda en förening, som bl.a. ska köpa in ett vagnsepikage i regnbågens alla färger, i vilken undersåtarna ska åka runt och lysa med lyktor där tjuvarna bor.

Tjuvarna är utlänningar, en del av dem är asylsökande som bor i Valbohems lägenheter i Högsäter. Det är Migrationsverket som hyr av Valbohem och som på detta sätt importerar kriminalitet till monarkin.

Monarken Peter Johansson och Valbohems VD var med på mötet igår, men de slapp frågor eftersom mötet hastigt upplöstes efter att landsfiskalen pratat klart med undersåtarna. "- En mycket märklig tillställning, som i vanlig ordning saknade vettig planering", sa en upprörd undersåte.

Monarken säger i en kommentar att: "- Många asylsökande utsätts för strukturell rasism när dom kommer till monarkin. - Det är därför inte konstigt att en del av dom reagerar på det här sättet. - Men jag tycker ändå att det är ett mycket ringa pris att betala för att ha ett fantastiskt mångkulturellt samhälle, som har så många andra fördelar".

"- Jag är övertygad om att näringslivsklimatet på sikt förbättras av det som nu hänt. - Företagarna kommer i fortsättningen att var mer på alerten och det gynnar naturligtvis deras affärer. - Jag tänker ta upp denna fråga vid nästa frukostmöte, så att jag kan förklara fördelarna för företagarna", säger monarken.

" - Sen tror jag mycket på den här upplysande verksamheten som den nya föreningen kommer att starta". -Jag tror detta kommer att minska den strukturella rasismen väldigt väldigt mycket och bidra till ett öppnare och mer tolerant Högsäter. - Vi behöver bli mer toleranta och generösa helt enkelt", fortsätter monarken

"- Nästa år kommer vi att tvingas till nya besparingar på skola och äldreomsorg, eftersom integrationen blir dyrare än vi tänkt oss. - Det är bl.a. socialbidragen som skenar iväg. - Men detta tror jag undersåtarna är beredda att acceptera, eftersom det mångkulturella samhället har så många andra fördelar", avslutar monarken.

Kronprinsen Per Krokström säger i en kommentar: "- Det vi nu ser i Högsäter är ett resultat av att kungafamiljen lyckats med politisk styrning och kontroll. - Vi lovade detta i valet och nu har vi alltså lyckats. - Jag är mycket nöjd och hoppas få fortsatt förtroende i valet 2014".

Färgelanda Monarki

4 kommentarer:

  1. När man läser den här bloggen vet man inte riktigt vilket som är sant eller falskt. men om jag skall tolka det som står här så är det som jag misstänkte.

    Det kommer INTE att bli någon LEDNING i det städjobb som polisen måste göra.

    Ingen STYRNING från politiskt håll i uppränsningsarbetet.

    Och heller ingen KONTROLL av de krimminella utan det blir som vanligt vi invånare som blir drabbad i allt större grad.

    Med andra, ingen plan på hur problemet skall lösas.

    SvaraRadera
  2. Just det, ingen styrning eller kontroll. och före valet klagade dom borgerliga på Ulla o Kennet, lol.

    SvaraRadera
  3. Vem var det som sa att det inte kunde bli sämre? Skattehöjning snart igen?

    SvaraRadera
  4. AnonymMar 27, 2012 09:52 AM

    Vi har nog inte samma typ av humor du och jag.(lOl) Och om den gamla majoriteten hade fått fortsätta , då hade det nog blivit en total härdsmälta i kommunen.

    Men jag är väldigt besviken på den sittande alliansen och framförallt på den nya kommunledningen som i klartext säger - Vi tar inte ansvar för de som de sparkade cheferna ställt till med. Slut citat. Det var ju samma i Göteborg , där tog hon ju heller inte ansvar för vad tidigare chefer hade ställt till med . Man kan ju fundera på varför en enig styrelse gav henne sparken.

    Så här står det i GP

    "Idrotts- och föreningsnämndens presidium hade möte både under söndagen och måndagen. Presidiet utgörs av ordförande Helena Nyhus (S) och vice ordförande Jonas Ransgård (M).

    Efter diskussioner med förvaltningschefen Ragnhild Andersson meddelar politikerna att parterna är överens om att "förutsättningar för ett fortsatt samarbete saknas".

    Längre ner på sidan
    "Det var Ragnhild Andersson som struntade i att diarieföra ett undertecknat brev som pekade ut en av tjänstemännen. Hon la det istället i hans personakt.

    Det var också hon som tog det kontroversiella beslutet att kalla in Securitasvakter till nämndmöten och sedan gjorde sig oanträffbar för medier.
    Så kommer man som ny chef till en myndighet eller förvaltning, så kan man inte bara blunda för det som tidigare har skett eller underlåtit att ske. Man har faktiskt skyldighet att ta ansvar!

    Att sedan kommunen styrs som den gör kanske kan bero på dåligt ansvarstagande.

    http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.375757-politikerna-saknar-fortroende-for-ragnhild-andersson

    Vad jag fick veta av mötet var precis det jag misstänkte och många som inte var insatta blev förvånade över hur utbredd kriminaliteten i kommunen egentligen är. Att man då från kommunledningens sida inte kräver att polisen även i Färgelanda skall göra sitt jobb är skandal.

    Den där husblien är väl kanske ett trevligt inslag men om den i praktiken ger något resultat ställer jag mig tveksam till. Jag anser nog att poliser med lokalkännedom är det allra bästa och som verkar på den lokala arenan har en mer preventiv effekt. Samt ett större samarbete med skolan.

    Beträffande invandrarna så borde de få en tydlig information vid gränsen där de får reda på vad som gäller och om de bryter mot detta skall de utvisas omgående. Man får faktiskt lära sig att ta seden dit man kommer.

    SvaraRadera