onsdag 26 oktober 2011

Färgelanda - Somalierna bildar förening

Monarkin fortsätter att utvecklas i oförminskad takt. Det senaste beviset på framgångssagan är att monarkins 19 somalier ska bilda en egen förening.

Nyhetsbladet Dalslänningen har gjort ett stort reportage om den somaliska enklaven i monarkin, som nu börjar visa framfötterna. På en bild i tidningen ses en väl insvept kvinna, där endast en del av ansiktet tittar fram, omgiven av somaliska män.

" -Vi vill bevara vår egen kultur och lära oss mer om den svenska", säger vice ordförande Jamal Alsalan Guled.

"- Det känns helt underbart", säger Sylvia Jonefelt till Färgelanda Monarki. Sylvia är integrationskopplerska i monarkin, som av och till har lite svårt att koppla. "- Färgelanda börjar bli riktigt populärt bland invandrare", avslutar Sylvia stolt.

Medelmåttan och kronprinsen Per Krokström (M) är också mycket nöjd. I en kommentar till Färgelanda Monarki berättar kronprinsen att det är en allmänt positiv trend vi nu ser. "- I stormonarkins riksdag sitter en somalier Abdirizak Waberi, som företräder mitt eget parti och som är med och lagstiftar om det nya Sverige. - Detta känns väldigt bra! - Waberi är en riktig hedersman och jag blev särskilt imponerad efter att jag sett ett program på SVT, där Waberi förklarar hur han ser på demokratiska värderingar och jämställdhet mellan könen".

"-Waberi säger att han vill att Sverige ska va en muslimsk stat som styrs av sharia-lagar och det har han rätt att tycka i en demokrati. Dessutom är jag fortfarande inte för gammal för lite rajtantajtan och när jag pratade med Waberi förra veckan så berättade han att jag får ha fyra fruar med sharia-lagar. Och då är det ju inte särskilt svårt att välja sida, om man säger så. I framtiden är det islam som gäller för mig", avslutar kronprinsen skrattande. 

Kronprinsen har dessutom bett Färgelanda Monarki att i bästa public service-anda visa intervjun med sin partibroder Waberi, så att inte undersåtarna ska tro att det är kronprinsen som hittat på att Waberi hyser de här fina åsikterna. Och denna begäran har vi naturligtvis godkänt.

Kronprinsessan Ann-Marie Jacobsson säger i en kommentar att "målet är minst 500 somalier i monarkin om 5 år, som behåller sin kultur och lär sig mer om den svenska. De bär ju dessutom upp välfärden, för det har minsann Maud Olofsson sagt och hon kan ju det här. Det här kommer att bli riktigt bra", avslutar kronprinsessan.



Färgelanda Monarki

2 kommentarer:

  1. Färgelandas framgångssaga kommer att bli påtaglig för var och en.
    Har hört att monarkin skall ha ett extra kommunfullmäktige där det skall beslutas om att böneutropning(via högtalare på centrumhuset) skall godkännas. Det kan tiläggas att monarkin här ligger något i bakkant vid jämförelse med andra kommuner t.ex Malmö som redan har godkännt böneutropning.

    SvaraRadera
  2. Nu förstår jag vad man lägger krutet på vad gäller "interegationsarbetet". Herregud!!!! säger jag bara.

    SvaraRadera