fredag 30 december 2011

Färgelanda - Monarkins IT-chef får kritik för datahaveriet

Bolsjevikrevisorn Alf Fjellklang är mycket kritisk till det pågående datahaveriet, som fullständigt lamslagit de fem Dalslandsmonarkiernas datorer. Fjellklang säger till Färgelanda Monarki att "- Det vi nu ser är höjden av slöhet och lathet. - Jag är i och för sig inte förvånad, eftersom ryktet gått en längre tid om att IT-teknikerna i Färgelanda monarki är onaturligt duktiga på dataspel".

"- Det är också så att Färgelanda monarki har lämnat oss övriga Dalslandsmonarkier garantier, för att den gemensamma dataservern ska fungera. - Men nu visar det sig alltså att Färgelandas IT-avdelning inte ens bemödat sig med att ordna en back-up och från IT-chefen Jonas Berggren har vi inte ens fått nåt ordentligt svar om vad som hänt. - Skamligt är ordet!" säger en mycket vredgad Fjellklang.

Berggren försvarar sig och säger i en kommentar att: "- Jag kan inte hållas ansvarig för att övriga monarkier inte satsar erforderliga resurser på dataspel och fildelning. - Jag har ett 20-tal extremt hårt arbetande anställda på IT-avdelningen, som samtliga har en omänsklig arbetsbörda. - Dom arbetar 14-16 timmar per dag, sju dagar veckan och tar i princip inte ut nån semester. - Det är vad jag kallar arbetsmoral och lojalitet", säger Berggren.

På frågan vad de anställda gör under alla dessa arbetstimmar, svarar Berggren: "- Ja, utprovning av nya dataspel tar naturligtvis det mesta av arbetstiden i anspråk, men även fildelning är prioriterat. - Det är naturligtvis också därför som dom anställda är villiga att jobba dom här långa passen", fortsätter Berggren.

" - Att hemsidor och annan viktig information försvunnit är visserligen beklagligt, men ingen katastrof. - Informationen går att återställa och personalen på förvaltningarna får väl jobba lite övertid, som vi på IT-avdelningen hela tiden får göra", avslutar Berggren. 

Monarken Peter Johansson säger till Färgelanda Monarki att det blivit mycket lugnare på senare tid, efter att monarkin anställde de nya tjänstemännen. " - Jag varken ser eller hör nåt längre, så jag antar att allt fungerar som det ska. - Det känns mycket tryggt nu så här i juletider och allt", säger monarken.

Särskilt nöjd är monarken med monarkichefen Ragnhild Andersson, som monarken menar har överlägsen kompetens. "- Ragnhild har ju spetskompetens i hur en mutmonarki ska skötas, vilket vi tyckte var perfekt efter Jan Eriksson".

På frågan hur han tycker att monarkichefen skött IT-haveriet, säger monarken att: - "Ragnhild har verkligen gjort stora framsteg med att få in den rätta känslan och speltekniken. - Ragnhild har berättat för mig i förtroende, att hon räknar med att kunna klå dom flesta på IT-avdelningen redan nästa år. - Ragnhild har redan blivit så fruktansvärt fingerfärdig att jag kan avslöja, att monarkistyrelsen allvarligt funderar på att skicka henne som monarkins representant till VM i dataspel nästa år".

Monarkichefen säger till Färgelanda Monarki att: "- Jag tar på mig skulden för datahaveriet. - I mitt arbete med att försöka finna kommunens själ, misstänkte jag att den kunde finnas gömd i en av kommunens servrar. - Men så drog jag ur fel sladd och både själen och servern dog för mig. - Vad kan jag säga? - Jag har i alla fall blivit duktig på dataspel".

På frågan vad hon ska göra för att lösa datahaveriet, säger monarkichefen att: "- Jag har redan lagt ett äskande på två miljoner i nästa års budget för att göra IT-avdelningens datorer vrålsnabba. - Om personalen kan spela snabbare, borde dom rimligen få mer tid över till vanligt arbete. - Mer kan jag inte göra", avslutar monarkichefen med julblida ögon.

Färgelanda Monarki

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar