lördag 17 september 2011

Färgelanda - Stigens skola bjuds ut igen

Monarken Peter Johansson har nu lämnat en officiell förklaring till debaclet i monarkins riksdag i onsdags, när en skamsen kungafamilj tvingades dra tillbaka förslaget att sälja Stigens skola.

Monarken residerar i det kungliga slottet i Stigen och är själv en ivrig påhejare av Stigens friskola. Monarken har tidigare sagt att han är mycket intresserad av att sälja Stigens skola, "-men inte till vilket pris som helst".

Stigens skola har idag ett bokfört värde om drygt 2,4 miljoner riksdaler. När anbudstiden gick ut stod det klart att Kraftsamling Stigen lagt det högsta budet - 120 000 riksdaler. Detta anbud tyckte monarken inte var "vilket pris som helst" och han blev därför genast såld, när han fick höra talas om det.

"- Det här är inte lätt att förstå för gemene man, så jag ska förklara", förklarar monarken. "-När vi skrev ner Björnhuset förlorade vi 70 miljoner riksdaler och här förlorar vi bara lite drygt två miljoner riksdaler". "-Vid en jämförelse tjänar vi alltså nästan 70 miljoner riksdaler, vilket får anses vara en mycket bra affär för undersåtarna och monarkin".

På frågan om varför han inte känt till vilka lagar och regler som gäller, svarar monarken:"- Vi har varken kunskap eller tradition att följa lagar och regler i den här monarkin. -Det får bli som det blir och sen brukar vi hoppas, att ingen upptäcker vad vi håller på med"

Kronprinsen Per Krokström håller med och lägger för egen del till: "-Jag blev mycket lättad när det inte kom in något konkurrerande bud på skolan och jag försökte därför driva igenom försäljningen mot alla lagar och regler. Tyvärr var det några renegader från Cirkusarna, med talmannen i spetsen, som fällde krokben för mig, annars hade denna kupp gått fin-fint", förklarar kronprinsen.

"-Jag har upptäckt att det inte är så noga att följa lagen, nu när jag fått chansen att vara med och bestämma lite. Jag var ju med och sparkade Jan Eriksson och det ångrar jag idag, eftersom jag nu inser att han och jag egentligen är av samma skrot och korn", avslutar kronprinsen insiktsfullt.

Färgelanda Monarki spekulerar för egen del i, att Kraftsamling Stigen sannolikt kommer att vinna även nästa anbudstävlan och att priset kommer att bli detsamma - 120 000 riksdaler. Det är helt enkelt svårt att tänka sig, att någon annan seriös anbudsgivare skulle vara intresserad.

Den misslyckade affären accentuerar istället det alltmer urholkade förtroendet för monarkin och den regerande kungafamiljen. Att kungafamiljen ifrågasätts är naturligtvis inte bra för monarkin och är något som både Färgelanda Monarki och alla lojala undersåtar djupt beklagar.

Färgelanda Monarki

2 kommentarer:

  1. Stolpskottet Johansson säger till BOhusläningen att han inte vill att kraftsamling Stigen ska betala mer än 120 tusen!!! Vem jobbar han för egentligen? Oss skattebetalare eller för friskolan???? Det här måste väl ändå vara ett sju jävla tjänstefel av honom.

    SvaraRadera
  2. PJ skulle inte heller ha sagt att han inte ville sälja "till vilket pris som helst". Jag menar 120 tusen är ju verkligen som att ge bort skolan och då får ju PJ äta upp sina egna ord. Oskickligt!!

    SvaraRadera